+14 68 60 161

[email protected]

Biesiadki 58

32-864 Gnojnik

07:00 - 17:00 Poniedziałek - Piątek

123 456 789

[email protected]

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki. Poznajemy zawody”

Sprawozdanie z realizacji I modułu innowacji pedagogicznej

,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki. Poznajemy zawody” realizowanego w klasach I – III w Publicznej Szkole Podstawowej im. św. St. Kostki w Biesiadkach

W roku szkolnym 2021/22 klasy I, II, i III realizują, po raz drugi, innowację pedagogiczną pt.,, CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki. Poznajemy zawody”, która jest międzynarodowym projektem edukacyjnym o tym samym tytule. Projekt skierowany jest do uczniów klas I – III z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych. Autorką i organizatorką projektu jest pani Honorata Szanecka. W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Innowacja opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem. Edycja III projektu brzmi ,,Poznajmy zawody” , więc działania nasze i tematyka lektur skupiać się będzie wokół lektur prezentujących różne zawody i fachy. Cele innowacji:

· rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

· rozwijanie aktywności czytelniczej,

· doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,

· zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,

· zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,

· wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie,

· integracja zespołu klasowego,

· współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.

Projekt składać się będzie z trzech modułów:

o I MODUŁ od 01.10.2021r. do 31.12.2021r. ,,PODRÓŻE MAŁE I DUŻE”;

o II MODUŁ od 01.01.2022r. do 31.03.2022r. ,,NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY”;

o III MODUŁ od 01.04.2022r. do 31.05.2022r.,,NA RATUNEK”

Klasy I – III w naszej szkole są już po realizacji I modułu projektu ,, PODRÓŻE MAŁE I DUŻE”.

KLASA I. Swoją przygodę z chmurką Tosią pierwszoklasiści rozpoczęli od obejrzenia filmu promocyjnego pt. „Rozchmurzone opowiadanie na powitanie” i utworzenia klasowego kącika czytelniczego, w którym umieścili wykonane przez siebie chmurki. W ramach I modułu „PODRÓŻE MAŁE I DUŻE” klasa I wybrała książkę Adama Bahdaja pt. ,,Pilot i ja ”. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali opowiadania i z wielkim entuzjazmem opowiadali o przygodach bohatera. Do książki z pomocą nauczyciela wykonali Lekturnik – indywidualny dla każdego dziecka. W nim zawarli najważniejsze informacje o bohaterze książki Walusiu oraz narysowali ulubioną przygodę, którą przeżył lecąc do cioci. Rozmawialiśmy o marzeniach, zastanawiając się czy są one potrzebne i czy wszystkie się spełniają. Śpiewały piosenkę „Mam marzenia”. Obejrzały przygotowaną przez nauczyciela prezentację na temat samolotów i pracowników linii lotniczych. Kolejnym, a zarazem najciekawszym zadaniem było zorganizowanie na początku listopada Dnia Postaci z Bajek – uczniowie klas I-III przebrali się za ulubionych bohaterów bajek oraz prezentowali wybrane postacie. Następnie wykonali urocze zakładki do książek w kształcie chmurki. Każdy mógł swoją zakładkę zalaminować, aby dłużej służyła czytelnikowi. Na zajęciach omówili znaczenie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

Zrealizowaliśmy także wybrane zadania umieszczone w scenariuszu “Podróże małe i duże”. Na początku uczniowie wysłuchali listu od chmurki Tosi. Podzielili się na 4 grupy i utworzyli biura detektywistyczne. Każda grupa zaprojektowała swój plakat, nazwę i okrzyk biura. Następnie stworzyli rysopis poszukiwanego, czyli Pilota. Narysowali w grupach atrybuty poszukiwanego zawodu. Najwięcej radości sprawiła dzieciom praca plastyczno – techniczna, która polegała na stworzeniu z surowców wtórnych modelu samolotu. Uczniowie z wielkim zapałem i pomysłowością przystąpili do realizacji swoich pomysłów, z których powstały piękne samoloty. Zajęcia odbywały się w przyjaznej atmosferze. Zaplanowane zadania zostały zrealizowane. Uczniowie z zaangażowaniem włączali się do ich wykonywania. Wykazywali się aktywnością, pomysłowością, kreatywnością. Realizacja tych zadań w znacznym stopniu pozytywnie wpłynęła na rozwój dzieci.

KLASA II. Pierwsze zadanie jakie zrealizowali uczniowie klasy II to wspólne przeczytanie książki pt. “Pilot i ja” Adama Bahdaja. Uczniom bardzo spodobała się postać głównego bohatera. Po wysłuchaniu całej lektury uczniowie z pomocą nauczyciela uzupełnili lekturniki. Nie zabrakło w nim inwencji twórczej dzieci – malowanie postaci oraz przygód bohatera. Dnia 5 listopada świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Data nie jest przypadkowa – jest to święto ustanowione w rocznicę urodzin Walta Disneya (1901-1966), jednego z najpopularniejszych autorów animowanych bajek dla dzieci. Uczniowie klas

przyszli do szkoły przebrani za swoje ulubione bajkowe postacie. Popularnymi przebraniami okazały się nie tylko kostiumy bohaterów nowych dziecięcych historii jak Bob budowniczy czy Szeryf Chudy, ale także klasycznych: Czerwony Kapturek czy Kot w butach. W klasach zawirowało od kolorów i różnorodności. Podczas wspólnego spotkania uczniowie prezentowali swoje kostiumy i opowiadali o swoich ulubionych postaciach z bajki, rozpoznawali bajkę po rekwizycie oraz malowali farbami swoją ulubioną postać z bajki. Realizując scenariusz “PODRÓŻE MAŁE I DUŻE” uczniowie wykonali wiele inspirujących działań: wysłuchali rozchmurzonego opowiadania na powitanie, z entuzjazmem przeczytały list, który specjalnie do nich napisała Tosia. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, które zamieniły się na biura detektywistyczne i zajęli się śledzeniem i zdobywaniem informacji na temat zawodu “pilot”. Następnie każda grupa zaprezentowała swoje zdobyte materiały i wiedzę na temat tego zawodu. Uczniowie zaprojektowali i wykonali ciekawe i oryginalne zakładki do książek, które nawiązywały do przeczytanej lektury. Był to wspaniały prezent dla wybranego kolegi lub koleżanki. Oprócz zakładek uczniowie wykonali piękne modele samolotów z surowców wtórnych.

KLASA III. Lekturą jaką uczniowie klasy III wybrali do modułu ,,PODRÓŻE MAŁE I DUŻE” była książka Romana Pisarskiego ,,O psie, który jeździł koleją”. Przeczytaliśmy ją wspólnie w klasie, czytał nauczyciel i uczniowie. Kilkoro uczniów przeczytało lekturę wcześniej, samodzielnie. Następnie zabraliśmy się do przygotowania lekturnika, pokolorowania i podpisania strony tytułowej. Uczniowie z zapartym tchem słuchali historii Lampo i jego opiekuna, dlatego nie mieli problemu z uzupełnieniem poszczególnych stron w lekturniku. Uzupełnili metryczkę lektury, wypisali bohaterów, opisali cechy głównego bohatera i opisali wybraną przygodę. Popularnością cieszyły się: przybycie Lampo do Marittimy oraz uratowanie Adele. Rozmawiając o czworonożnym Lampo wykonaliśmy lapbooki do lektury, w których były krzyżówki z hasłami z treści książki, ilustracje Lampo, opis bohatera, plan jego podróży na mapie Włoch. Kolejnym zadaniem, które wykonaliśmy była organizacja wspólnie z klasą I i II dnia 5 listopada 2021 roku Dnia Postaci z Bajek. W klasie III gościliśmy tego dnia: Smerfetkę, Kubusia Puchatka, Biedronkę, Kota w butach, wilka, Toy Story, Lucky Luke’a, Alwina, Królową Śniegu oraz dwie czarownice, które przyniosły prawdziwe pierniczki i częstowały uczniów. Zorganizowaliśmy również quiz znajomości tytułów bajek, z których pochodzą postaci. Uczniowie posłużyli się tutaj piosenkami, tańcem, rekwizytami. Był to bardzo kolorowy i twórczy dzień. Zadaniem plastyczno – technicznym było zaprojektowanie i wykonanie zakładki do książki. Prace

uczniów były związane z omawianą lekturą. Na zakładkach można było zobaczyć Lampo, różnego rodzaju pociągi, narysowane sceny z lektury, rasy psów, Lampo w pociągu, czy w swoim legowisku. Wykonane prace uczniowie wręczyli sobie nawzajem i służą do zaznaczania przeczytanego tekstu w książce. Realizację scenariusza pt. ,,PODRÓŻE MAŁE I DUŻE” rozpoczęliśmy od wysłuchania opowiadania pt. ,,Rozchmurzone opowiadanie na powitanie” i odpowiedzi na pytania do tekstu. Następnie uczniowie odczytali list, który skierowała do nich chmurka Tosia. Uczniowie szybko zrozumieli przekaz listu, podzielili się na grupy detektywów, stworzyli swoje plakaty, okrzyki, nazwy i przystąpili do poszukiwania informacji na temat zawodu maszynisty i informatora pasażerskiego. Stworzyli rysopis, piękną galerią środka transportu, czyli pociągu, oraz narysowali atrybuty, które przydają się w ich pracy. Wszystkie te, i inne informacje uczniowie mogli znaleźć w Mieście Zawodów, od którego nie mogli się oderwać. ,,Spacerowali” po Mieście Zawodów, nawet po przyjściu ze szkoły do domu, byli zachwyceni tą stroną internetową. Później każda grupa przedstawiła efekty swojej pracy, wykonując wspólne trzy plakaty i uzupełniając stronę w lekturniku. Nie mieliśmy możliwości zaprosić przedstawiciela wybranego zawodu, więc ułożyliśmy wspólnie listę pytań, jakie moglibyśmy mu zadać, gdyby była taka możliwość. Cała klasa zgromadzona przy zielonej chmurce świadczy o tym, iż wszystkie działania związane z lekturą – podobały się! Przed nami moduł II ,,NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY”.

K. Anioł-Bukowiec

P. Strzesak

M. Hudyma

Comments are closed.