+14 68 60 161

szkolabiesiadki@wp.pl

Biesiadki 58

32-864 Gnojnik

07:00 - 17:00 Poniedziałek - Piątek

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

“Mała chmurka w krainie słońca”

Sprawozdanie z realizacji III modułu ,” innowacji pedagogicznej ,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

KLASA I

Pierwsze zadanie jakie zrealizowaliśmy to zorganizowanie “Pikniku czytelniczego pod chmurką”. Wyszliśmy w plener w pobliżu szkoły i tam przeczytaliśmy całą książkę Wandy Chotomskiej “Dzieci Pana Astronoma”. W trakcie czytania uczniowie odgrywali scenki z wysłuchanych części opowiadania – Krążenie Ziemi wokół Słońca, Układ Planet, pomnik Mikołaja Kopernika.

Kolejne zadanie to lekturniki. Uczniom bardzo spodobały się postaci, które występowały w opowiadaniach. Po wysłuchaniu całej książki uczniowie z pomocą nauczyciela uzupełnili lekturniki. Tym razem wpisywali wszystko samodzielnie ponieważ już poznali wszystkie litery pisane. Nie zabrakło w nim również inwencji twórczej dzieci – malowanie postaci oraz przygód bohaterów. Dzieci poznały nazwy planet w Układzie Słonecznym, znaki zodiaku oraz postać Mikołaja Kopernika.

Najwięcej radości sprawiła dzieciom praca techniczna w grupach, która polegała na stworzeniu makiety Układu Słonecznego. Uczniowie z wielkim zapałem i pomysłowością przystąpili do realizacji swoich pomysłów, z których powstały piękne makiety. Na zakończenie w zaciemnionym pomieszczeniu zorganizowaliśmy pokaz świetlny “Gwiazd”.

Wysłuchaliśmy opowiadania “Mała chmurka w krainie słońca” i zrealizowaliśmy zadnia z tym związane. Rozmawialiśmy o zanieczyszczeniu naszych lasów i o tym, że musimy zacząć dbać o naszą planetę Ziemia. Oglądnęliśmy filmy o odnawialnych źródłach energii, o przyczynach pożarów łąk i lasów. Uczniowie wykonali plakaty o dbaniu o czystość lasów i łąk.

KLASA II

Klasa II wybrała lekturę ,,Afryka Kazika”, którą napisał Łukasz Wierzbicki. Uczniowie czytali przygody Kazika, wspólnie z nauczycielem. Po przeczytaniu uzupełnili lekturnik, pisząc imię i nazwisko autora, tytuł, bohatera i postaci drugoplanowe. Następnie narysowali Kazika i wymielili jego cechy (odważny, ciekawy świata, zabawny, mądry…). Drugoklasiści samodzielnie opisali , jak Kazik dotarł do oazy i wyjaśnili dlaczego strażnik pilnuje sznura przy studni, dlaczego studnia jest tak ważna w oazie, a woda z niej niesamowicie smaczna i orzeźwiająca. Do tej historii powstały pięknie ilustracje na kolejnej stronie w lekturniku. Przygody Kazika na ,,czarnym lądzie” bardzo podobały się uczniom, bo wszystkie buźki z ostatniej strony były uśmiechnięte. ,,Afryka Kazika” była dla uczniów tak interesująca i ciekawa, że postanowili, iż przebiorą się za postaci, czy to ludzi, czy zwierząt i oczywiście głównego bohatera z lektury. W klasie od samego rano było pięknie i kolorowo. Mieliśmy bowiem: czterech Kazików (jednego z walizką oklejoną zdjęciami Afryki), groźnego lwa, geparda, węża. Dziewczynki założyły kolorowe spódniczki z bibuły, długie kolczyki i naszyjniki i wyglądały zupełnie jak mieszkanki jednego z afrykańskich plemion. Były nawet dzieci Kazika, które wyczekiwały go na peronie. Każdy uczeń zaprezentował swoje przebranie oraz krótko opowiedział historię z lektury z nim związaną. Siedząc sobie na świeżym powietrzu uczniowie przeczytali również fragment książki, którą najbardziej lubią, aby nie zabrakło akcentu czytelniczego. Zrobiłyśmy również zdjęcia, aby upamiętnić to wydarzenie. Był to niezapomniany dzień ,,z Kazikiem”. Kolejnym zadaniem, które wybraliśmy do realizacji, było wykonanie makiety, a w naszym przypadku mapy Afryki. Uczniowie podzieleni byli na dwie grupy. Gdy zabrali się za to zadanie, najpierw w zgromadzonych książkach, atlasach i w Internecie obejrzeli jak ukształtowany jest ,,czarny ląd”, w jakim jest kształcie, jak rozłożona jest roślinność, gdzie jest pustynia, największe rzeki, jakie zwierzęta mieszkają w poszczególnych częściach kraju. Po zgromadzeniu tych informacji uczniowie zabrali się do pracy. Na szarym papierze, przy pomocy kredek woskowych, zdjęć zwierząt uczniowie stworzyli kolorowe i bardzo realistyczne mapy Afryki. Zaznaczyli również na swoich pracach drogę, jaką pokonał bohater naszej lektury przemierzając ten dziki i piękny ląd. Scenariusz zajęć zaczęliśmy od zaśpiewania piosenki ,,Ekologiczne reggae”, którą uczniowie nauczyli się w poprzednim module i chętnie śpiewali. Dlatego, że chmurka Tosia przybyła do krainy słońca, była zabawa detektywistyczna ,,Żółty jak…” .Przy żółtej plamce na kartce pomysłowość uczniów była naprawdę imponująca. Następnie uczniowie wysłuchali opowiadania i odpowiedzieli na zadane do tekstu pytania. Wielkie zdziwienie wywołał na twarzach uczniów film pt.,, Butelka może wywołać pożar w lesie” i ,,Pożar w lesie lub na łące 998”. Przejmującym momentem było to, jak szybko zostawiona butelka, rozgrzewa się i powstaje ogromny pożar lasu. Po filmie uczniowie w grupach wykonali dwa plakaty, na których widniały hasła: ,,Las prosi: swoje śmieci zabierz ze sobą” i ,,Nie wyrzucaj śmieci do lasu”. Później przeprowadziliśmy ,,burzę mózgów” szukając odpowiedzi na pytanie: ,,Z czym kojarzy Ci się słońce i do czego jest potrzebne?” Odpowiedzi były trafne i znalazły swoje potwierdzenie w filmach ,,Odnawialne źródła energii” i ,,Jak wykorzystać energię słoneczną?” Ostatnią zabawą była zabawa słowna ,,Energiczne znaczenia” zaprezentowana przez uczniów w formie pantomimy. Podsumowując zajęcia uczniowie w większości stawali prze chmurce czerwonej, nieliczni przy żółtej, więc zamierzone cele zostały osiągnięte.

KLASA III

W module wiosennym wybraliśmy do czytania książkę Łukasza Wierzbickiego ,,Afryka Kazika”. Codziennie na zajęciach edukacji polonistycznej uczniowie z uwagą słuchali treści czytanej lektury przez nauczyciela lub najlepiej czytających uczniów. Po wysłuchaniu wszystkich rozdziałów, uczniowie wykonywali zadania zamieszczone w Lekturniku. Pod koniec realizacji III modułu projektu, trzecioklasiści wzięli udział w konkursie bibliotecznym sprawdzającym znajomość lektury. Wyniki przeprowadzonego testu były bardzo wysokie ,co dowodzi ,że wydarzenia z lektury zostały w dobrej pamięci wszystkich uczniów.

Inne zadanie , do którego przystąpili trzecioklasiści związane było z przygotowaniem makiety przedstawiającej wybrane miejsce w Afryce. Uczniowie w grupach z zaangażowaniem wyróżnili fragment pustyni, sawannę, dżunglę , zwierzęta i mieszkańców tego kontynentu .Niektóre grupy zaznaczyły trasę, jaką pokonał główny bohater lektury.

Kilka osób wcieliło się też w postać jadącego rowerem podróżnika . Inni ucharakteryzowali się za Murzynków. Dzieci w przebraniu wykonały sobie w plenerze zdjęcia, które będą wyjątkowym wspomnieniem lektury.

Zadanie EKOlogiczne wywołało u uczniów pozytywne emocje. Po przeprowadzeniu zabawy detektywistycznej ,, Żółty jak …” i zaprezentowaniu swoich ,,znalezisk”, uczniowie wysłuchali opowiadania pt. ,,Mała chmurka w krainie słońcai obejrzeli filmy edukacyjne ,,Butelka może spowodować pożar w lesie” i „Pożar w lesie lub na łące 998”.Po przeprowadzonej dyskusji na temat zaśmiecania lasu i sposobu postępowania w przypadku wybuchu pożaru, uczniowie wykonali plakaty zachęcające innych do poszanowania lasu. Następnie dzieci na podstawie kolejnych filmów edukacyjnych utrwaliły sobie zdobytą wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii.

Kończąc realizację zadań III modułu zorganizowaliśmy LEKCJĘ POD CHMURKĄ. Uczniowie wspominali ciekawe przygody Kazimierza Nowaka . Przeczytali swoje opowiadania opisujące wybrane wydarzenie z lektury . Był to mile i ciekawie spędzony czas z lekturą! Otrzymaliśmy certyfikat ukończenia projektu.

Małgorzata Hudyma, Kinga Anioł-Bukowiec, Stanisława Małek

Comments are closed.